13 tydzień ciąży - ABCmaluszka.pl - płodność, ciąża, poród, dziecko, macierzyństwo, blog

ABCmaluszka.pl
Blog młodej mężatki
Przejdź do treści

13 tydzień ciąży kończy pierwszy trymestr ciąży. W 13 tygodniu ciąży można rozpoznać płeć dziecka, maleje ryzyko poronienia i zacznie się przyrost wagi w ciąży.

Rozwój dziecka w 13 tygodniu ciąży

W 13 tygodniu ciąży szyja ulega wykształceniu. Nogi i ręce wydłużają się, a kości i stawy twardnieją. Proces twardnienia może mieć miejsce jeszcze po porodzie.

Na ciele dziecka pojawia się meszek płodowy - lanugo, który zwykle znika przed porodem.

Zewnętrzne narządy płciowe są na tyle rozwinięte, że z dużym prawdopodobieństwem udaje się rozpoznać płeć dziecka za pomocą badania USG.

Narządy wewnętrzne dziecka są ukształtowane, ale nadal się rozwijają. Wątroba wykazuje zdolność wydzielania żółci.

Wykształcone są dziecka stopy oraz ręce, którymi ciągle porusza. Zresztą dziecko potrafi poruszać całym ciałem: wyginać się, prostować, robić fikołki. Bez ruchu może wytrzymać tylko 15 minut. Ponadto umie ssać kciuk i ziewać, a nawet zmarszczyć czoło. Zdarza mu się czkawka.

Pod koniec 13 tygodnia ciąży ryzyko poronienia wynosi około 5%.

Wygląd dziecka w 13 tygodniu ciąży

Dziecko ma długość około 7-8 cm od czubka głowy do pośladków czyli ma wielkość brzoskwini, a waży około 20g. Głowa dziecka jest nadal trochę za duża w stosunku do reszty ciała.

Objawy w 13 tygodniu ciąży

Wiele kobiet zaczyna się teraz czuć niezwykle kobieco i bardzo cieszyć rozwijającą się ciążą. Powiększają się piersi, brzuszek staje się zaokrąglony, włosy bardziej gęste oraz błyszczące i poprawia się cera.

Od 13 tygodnia ciąży zacznie się przyrost masy ciała, powinno to być około pół kilograma na tydzień. Nie oznacza to jednak, że trzeba jeść za dwoje. Codzienne jedzenie powinno zawierać dodatkowo tylko około 300-500 kalorii.

Zalecenia w 13 tygodniu ciąży

Ogólnie wiadomo, że w ciąży należy szczególnie dbać o właściwe odżywianie. Ze względu na zwiększającą się objętość krwi w organizmie kobieta powinna jeść dużo produktów zawierających żelazo, np.: mięso, ryby, żółtko jajek, ryby, natka pietruszki, banany, śliwki, ziemniaki, buraki, mleko i produkty mleczne.

Kobietom w ciąży często dokucza zgaga i niestrawność. Przy tego typu dolegliwościach należy unikać ostrego jedzenia, słodyczy oraz jeść częste, ale niewielkie posiłki.



Zobacz rozwój ciąży w kolejnych tygodniach - Pierwszego Trymestru Ciąży

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystanie ze strony oznacza, że wyrażasz na nie zgodę i akceptujesz politykę prywatności.
Copyright © 2011-2018 ABCmaluszka.pl
Serwis ABCmaluszka.pl ma charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny i nie może zastąpić profesjonalnej porady medycznej. Właściciel serwisu nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w serwisie ABCmaluszka.pl
Wróć do spisu treści