Połóg - ABCmaluszka.pl - płodność, ciąża, poród, macierzyństwo, blog młodej mężatki

ABCmaluszka.pl
Blog młodej mężatki
Przejdź do treści

Połóg

Połóg to 6 tygodniowy okres poporodowy czas regeneracji organizmu po ciąży i porodzie. Podczas połogu organizm kobiety zaczyna odzyskiwać płodność, aby przygotować się do kolejnej ciąży.

Jakie zmiany zachodzą w organizmie podczas połogu?

Podczas połogu w organizmie kobiety zachodzi mnóstwo różnorodnych procesów, których zadaniem jest doprowadzić organizm kobiety do stanu sprzed ciąży oraz w przypadku karmienia piersią zapewnić pokarm dla dziecka.

Zmiany zachodzące w organizmie podczas połogu:
• gojenie się ran poporodowych
• obkurczanie się macicy, któremu towarzyszą skurcze, najbardziej odczuwane w trakcie karmienia piersią
• pochwa powraca do stanu sprzed ciąży, choć może się zdarzyć, że po urodzeniu dziecka będzie trochę luźniejsza
• spadek poziomu hormonów ciążowych: progesteronu, estrogenów
• gwałtowny wzrost poziomu hormonu prolaktyny w przypadku matek karmiących
• rozpoczęcie się procesu laktacji
• zmniejszenie się objętości krwi z około 5-6 litrów do około 4 litrów
• zmianie ulega skład krwi, np. ogólna liczba krwinek czerwonych, która wzrosła w trakcie ciąży o około 30%, po porodzie zmniejsza się o około 14%

Połóg po cesarskim cięciu

Połóg po cesarskim cięciu jest podobny do połogu po porodzie naturalnym i trwa od około 4 do około 6 tygodni.

Główna różnica między połogiem po cesarskim cięciu a połogiem po porodzie naturalnym to brak bólu krocza oraz mniej obfite i krócej występujące krwawienie poporodowe. Boli za to miejsce nacięcia brzucha.

Dolegliwości połogowe

Połóg to najtrudniejszy okres po porodzie, ponieważ regeneracji organizmu po ciąży i porodzie (cofaniu się zmian ciążowych i porodowych) towarzyszą różne dolegliwości połogowe. Oprócz tego kobieta musi się też zmagać z wyczerpaniem po porodzie oraz różnymi emocjami: lękiem związanym z opieką nad dzieckiem, huśtawką nastrojów, a niejednokrotnie z depresją poporodową.

Możliwe dolegliwości w połogu:
• przygnębienie poporodowe
• depresja poporodowa
• krwawienie z pochwy – odchody połogowe
• zaparcia
• problem z wypróżnieniem się i oddawaniem moczu
• ból przy oddawaniu moczu i wypróżnianiu
• wysiłkowe nietrzymanie moczu
• bóle i skurcze podbrzusza związane z obkurczaniem się macicy
• bóle gojącej się rany po cesarskim cięciu
• bóle krocza związane z jego rozciągnięciem, uszkodzeniem tkanek, nacięciem lub pęknięciem
• hemoroidy, czyli żylaki odbytu

Dolegliwości połogowe występujące po porodzie mogą być odczuwane przez każdą mamę inaczej i w różnym stopniu. Sposób odczuwania dolegliwości połogowych jest bowiem uzależniony od rodzaju porodu, jego przebiegu oraz cech fizycznych i psychicznych kobiety.

Naturalne dolegliwości połogowe, które występują u każdej kobiety po porodzie to bóle brzucha oraz krwawienie z pochwy.    

Ból w okolicach brzucha jest spowodowany obkurczaniem się macicy po porodzie, czyli powrotem do rozmiarów sprzed ciąży.

Krwawienie z pochwy to wynik oczyszczania się macicy z odchodów połogowych, czyli pozostałości po ciąży. Krwawienie poporodowe zaraz po porodzie jest bardzo obfite, ale w kolejnych tygodniach połogu stopniowo zmniejsza się i zanika.

W związku z gwałtownymi zmianami poziomów hormonów po porodzie kobietę może nękać przygnębienie poporodowe, które może przekształcić się w depresję poporodową.

Częsta dolegliwość połogowa powodująca duży dyskomfort w codziennym funkcjonowaniu to problem z siedzeniem spowodowanym bólem krocza. Krocze po porodzie może boleć z powodu jego rozciągnięcia, pęknięcia lub nacięcia podczas porodu.

Sposoby na dolegliwości połogowe

Rana i ból krocza mogą powodować problemy ze siedzeniem. Siedzenie może ułatwić gumowe koło do pływania. W czasie połogu lepiej unikać pozycji siedzącej.

Tuż po porodzie warto zacząć ćwiczyć mięśnie Kegla, aby uniknąć nietrzymania moczu oraz ułatwić kroczu powrót do formy. Ćwiczenia mięśni Kegla polegają na napinaniu i rozluźnianiu mięśni pochwy i odbytu.

Problem z wypróżnianiem (zaparcia) w czasie połogu można rozwiązać poprzez jedzenie produktów zawierających błonnik, czyli np. suszone śliwki, warzywa, owoce. Przy zaparciach w okresie połogu należy unikać spożywania cukru, słodyczy, pikantnych potraw, czerwonego mięsa oraz picia herbaty i kawy.

Jak radzić sobie podczas połogu?

Poród to bardzo wyczerpujące fizycznie i psychicznie wydarzenie w życiu kobiety.

Po porodzie kobieta potrzebuje dużo odpoczynku, a to trudno zrealizować w związku z całodobową opieką nad malutkim dzieckiem. Dlatego w połogu kobieta potrzebuje wsparcia i pomocy przy dziecku ze strony najbliższych jej osób. Partner lub inne bliskie osoby powinny kobietę odciążyć przy gotowaniu dla rodziny, sprzątaniu, praniu i innych domowych pracach oraz przy zajmowaniu się starszymi dziećmi.

Zalecenia podczas połogu

W okresie połogu należy ze szczególną starannością dbać o rany poporodowe.

W przypadku rany krocza należy bardzo często ją podmywać i zmieniać podkłady lub podpaski. Przy ranie po cesarskim cięciu należy uważać, aby bielizna nie podrażniała rany. W obu przypadkach dostęp powietrza szybciej goi rany.

Należy pamiętać, że w połogu kobieta nie powinna dźwigać ciężkich przedmiotów.

Zobacz inne artykuły związane z porodem

Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.
Copyright © 2011-2018 ABCmaluszka.pl
Serwis ABCmaluszka.pl ma charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny i nie może zastąpić profesjonalnej porady medycznej. Właściciel serwisu nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w serwisie ABCmaluszka.pl
Wróć do spisu treści